Leverans- och returvillkor

Genom att beställa produkter från vår webbutik accepterar du användarvillkoren och vår integritetspolicy.

BETALNING

För att ge en säker och enkel shoppingupplevelse erbjuder Lasten Satumetsä Online Store följande betalningsmetoder:

  • Onlinebanker (Paytrail)
  • Faktura (Klarna)
  • De vanligaste kreditkorten (Visa, Mastercard, Visa Electron)
  • ApplePay, GooglePay
  • PayPal
  • Presentkort
  • Företagsfakturering (pappersfakturor, e-fakturor, e-postfakturor)

Paytrail, Shopify-betalningar (Stripe), Klarna Bank AB och PayPal fungerar som leverantörer av betalningsförmedlare och betaltjänstleverantörer.

Klarna Checkout inkluderar alla Klarnas betalningsmetoder: Betala nu, (kortbetalningar, nätbanksbetalning och Klarna direktbetalning), Betala senare (faktura) och Dela upp din betalning. Klarna Checout gör identifieringen och visar dig automatiskt viss information, samt de betalningsalternativ som är tillgängliga för dig. Den förvalda betalningsmetoden är automatiskt en faktura. Kunden kan välja det betalningssätt som passar honom, såsom kortbetalning eller direktbetalning via sin egen nätbank. Klarna Checkout ser till att du kan göra dina köp säkert, oavsett vilken betalningsmetod du väljer.

Klarna erbjuder dig möjligheten att betala för din beställning först efter att du mottagit försändelsen. Fakturan kommer att skickas till den e-postadress du angett så snart din beställning har behandlats och du har 30 dagar på dig att betala. 

Vid beställning ska kunden uppge sitt för- och efternamn, e-post, leveransadress och telefonnummer. 

LEVERANSMETODER 

Inrikestransporter sköts av Matkahuolto och Posti. Mindre produkter kommer till utlämningsstället inom 3-5 arbetsdagar. Möblerna i lager levereras via Matkahuolto, leveranstiden är ca 1-2 veckor. Mottagaren får ett sms eller mail så snart paketet är tillgängligt för avhämtning. Lagringstid Matkahuolto 7 dagar, Posti 14 dagar.

Paket till avhämtningsställe 4,90 € 

Hempaket 10,90 € 

Möbler från €20 (Leverans beräknas i kassan)

Mathy by Bols möbler levereras alltid till kundens hemadress. Chauffören kontaktar produktköparen och kommer överens om transporten i förväg. Om försändelsen inte kan distribueras tas den till terminalen för att komma överens om ny leveranstid med mottagaren. En extra avgift på 60 euro tas ut av avsändaren för ny leverans och lagring av försändelsen.  

BESTÄLLNINGSPRODUKT innebär att produkten tillverkas eller anskaffas först efter att beställningen mottagits. Sådana produkter kan komma direkt från tillverkaren och leveransen är längre. De beräknade leveranstiderna för beställda produkter anges i produktbeskrivningen. De leveranstider som anges på webbplatsen är vägledande uppskattningar och kan skilja sig från den faktiska leveranstiden. Skräddarsydda produkter tillverkas enligt först till kvarn-principen och leveranstiden påverkas bland annat av beställningskvantiteterna och den aktuella produktionsbelastningen.

Om kunden får en vara skadad under transporten måste kunden omedelbart klaga på det. Kunden måste kontrollera produkten före användning. Om du har fått fel produkt, anmäl det till kundtjänst: kaspalvelu@lastensatumetsa.fi.

Observera att vid beställning av produkter som kräver specialtransport i samma beställning kommer fraktavgifterna att kombineras. Exempel: du beställer ett lektält med en leveransavgift på €20 och en Stapelstein med en leveransavgift på €4,90, i detta fall betalar du €24,90, eftersom produkterna inte kan skickas i samma försändelse och tältet kräver egen transport. Om du beställer ett set från lektältet betalar du i det här fallet endast en leveransavgift på 20 €, du behöver inte betala för transporten av mattan separat. 

Om samma beställning har både lagerprodukter och beställningsprodukter levererar vi lagerprodukterna omgående och beställningsprodukten som efterleverans enligt egen leveranstid. 

I leveranskostnaderna ingår porto och paketeringskostnader. Vi presenterar en uppskattning av framtida leveranskostnader i varukorgen enligt den primära leveransmetod som används. Du kan se de exakta leveranskostnaderna efter att du valt de betalnings- och leveranssätt du vill ha för din beställning. De leveranssätt som används beror på varukorgens innehåll och den sammanlagda vikten. 

Som huvudregel skickas beställningar inom 1–3 arbetsdagar om produkten finns i lager, men leveranstiden kan variera beroende på produkt eller leveranssätt. Eventuella avvikande leveranstider anges separat på produktsidan eller någon annanstans på webbutikssidan. 

Vi ansvarar dock inte för förseningar orsakade av force majeure eller indirekt skada orsakad av förseningar. Om den angivna leveranstiden avviker av skäl utanför vår kontroll är säljaren inte ersättningsskyldig. Lasten Satumetsä förbehåller sig rätten att annullera din beställning på grund av tekniska problem, leveransproblem, fair use-praxis och andra liknande situationer. Kunden kommer att meddelas om situationen i fråga, och eventuella gjorda betalningar eller reservationer till betalningsmetoden kommer att returneras eller annulleras. 

Leveranssätt, tider och avgifter gäller i Finland.

LEVERANSER UTOMLANDS

Vi levererar även beställningar till andra europeiska länder än Finland. Fraktkostnader utomlands visas automatiskt i kassan. Leveranstider till andra länder än Finland är 5–10 dagar. Leveranstider för beställda produkter anges i produktbeskrivningen för den beställda produkten, och de är också desamma för leveranser till andra länder än Finland.

REGISTRERING

Att beställa från webbutiken kräver ingen registrering. Om du vill kan du registrera ett användarkonto med din e-postadress. Efter registrering får du ett eget användarkonto där du kan se din information och orderhistorik. Du kan också ta bort ditt användarkonto om du vill genom att skicka oss en förfrågan via e-post.

RETURVILLKOR 

Om kunden vill utnyttja sin returrätt måste han göra en returanmälan inom 14 dagar från mottagandet av produkterna. Produkter som ska returneras måste vara i originalskick, det vill säga oanvända och säljbara. Vi tar inte emot returer mer än 14 dagar efter leverans. Ångerrätten gäller inte för personanpassade produkter som har beställts och tillverkats specifikt för kunden. I detta fall sker returen direkt till tillverkaren, om tillverkaren accepterar det. Stororderprodukter returneras vanligtvis direkt till tillverkaren (vi tittar alltid på situationen).

Om du vill returnera produkten, kontakta vår kundtjänst genom att skicka ett mejl till kundservice@lastensatumetsa.fi. Lägg till ditt namn, ordernummer och anledning till retur till din e-post. Ange vilka produkter du returnerar. Vi kommer att försöka svara på din e-post inom 1-3 arbetsdagar.

Packa produkten i originalförpackningen. Produkterna ska packas noggrant så att försändelsen inte skadas under transporten. Du kan returnera produkterna efter att du har fått bekräftelse från oss via e-post. Som kund hos oss är du själv ansvarig för att den returnerade produkten kommer till oss. Ta därför ner spårningsnumret på paketet innan du lämnar det på kontoret och be alltid om ett kvitto när du returnerar det. 

Underlåtenhet att hämta är inte detsamma som retur. Ej uthämtade möbler återlämnas inte automatiskt till avsändaren.

RETURKOSTNADER 

Du kan returnera produkter via Posti när returen är överenskommen och du har fått en retursedel, i så fall är returavgiften 3,50 € . (Gäller ej möbler, tält, tapeter). Vi drar av returkostnaden från det återbetalade beloppet. Återbetalningen kommer att göras till den ursprungliga betalningsmetoden för beställningen.

Om hela beställningen returneras återbetalar vi även fraktkostnaderna enligt billigaste leveranssätt. När endast en del av produkterna i beställningen returneras, återbetalar vi inte fraktkostnaderna.

Möbelretur. Möblerna ska återlämnas genom Matkahuolto . Kunden kan själv ta varan till Matkahuolto-punkten eller begära upphämtning vid dörren från vår kundtjänst på kaspalvelu@lastensatumetsa.fi. Vi debiterar €6 för hämtningstjänsten, som vi drar av från det belopp som ska återbetalas. Vi tar endast emot oöppnade paket.

Returkostnaden för möbler är 1 €/kg, det vill säga om till exempel sängpaketet du beställt väger 10 kg är returkostnaden 10 €. Kilokvantiteten finns alltid i fraktlistan i paketet som du har fått..

Returhandläggningstiden är cirka 10 dagar. Vi försöker behandla returer så snabbt som möjligt. Återbetalning sker så snart som möjligt och senast 14 dagar efter att vi har fått besked om att du vill utnyttja din ångerrätt. Vi har dock rätt att vänta tills vi har mottagit din retur. 

RETURÖKNINGAR FÖR RETURER UTOMLAND

Kunden har 14 dagars ångerrätt. Priset på returen bestäms av de faktiska kostnaderna och vi kontrollerar det från fall till fall för varje beställning.

Lagerprodukter måste returneras till Finland. Beställda produkter kan returneras till det land från vilket den beställda produkten levererades. Du kan kontakta om returen via e-post: kaspalvelu service @lastensatumetsa .fi.

 

PERSONLIGA PRODUKTER

Produkterna har ingen 14 dagars returrätt, då produkten är gjord specifikt för kunden. Våra skräddarsydda tapeter har inte returrätt. Till exempel kan tapeter inte returneras på grund av olika färgbatchnummer. Vi återbetalar inga extra tapetrullar. Om det finns defekter i den beställda produkten kan du göra en reklamation. 

 

UTBYTE AV PRODUKT

Det finns inget bytesalternativ i vår webbutik. Om du vill byta produkten du beställt måste du returnera den utbytbara produkten till vår webbutik och göra en helt ny beställning på den produkt du vill ha. 

 

KLAGOMÅL

Om du vill klaga på produkten, vänligen kontakta vår kundtjänst på kaspalvelu@lastensatumetsa.fi för att få instruktioner om hur du gör en reklamation. För att behandla ditt reklamation behöver vi en skriftlig beskrivning av defekten och bildmaterial som tydligt visar det aktuella felet. 

 

BESTÄLLNINGAR EJ AVHÄMTAS 

Vi förbehåller oss rätten att debitera kunden för leveranskostnader för det outhämtade paketet (returavgift och leveransavgift). Vi debiterar kunden 25 euro om paketet inte hämtas ut. Om du vill returnera ett paket måste du först hämta ut paketet och följa returanvisningarna. 

PRESENTBEVIS

Presentkortet kan laddas med mellan 10 och 200 euro och kortet är giltigt i 12 månader. Kortet används som betalningsmedel i nätbutiken lastensatumetsa.fi.

Värdet på presentkortet kan lösas in genom att ange dess unika kod i kassan. Presentkortets saldo kan användas för att betala för mer än en beställning. Om det tillgängliga saldot på presentkortet är större än eller lika med det totala beloppet för beställningen, kan kunden trycka på knappen Slutför beställningen. Om det tillgängliga saldot på presentkortet är mindre än det totala beloppet för beställningen, uppmanas kunden att välja en annan betalningsmetod för saldot innan beställningen görs.

Ett presentkort kan inte bytas mot pengar och ett utgånget eller förlorat kort kan inte ersättas.

Presentkortet levereras till den e-postadress du angett så snart köpet är genomfört.

Rabattkoder gäller inte vid köp av presentkort.

 

ÄNDRA

Vi förbehåller oss rätten att ändra våra leveransvillkor. Vi rekommenderar att du bekantar dig med de leveransvillkor som gäller vid varje given tidpunkt innan du gör en beställning. Vi behandlar all kunddata konfidentiellt. Genom att beställa produkterna från vår webbutik accepterar du alla villkor.