Leverans- och returvillkor

Genom att beställa produkter från vår webbutik godkänner du våra användarvillkor och integritetspolicy.

BETALNING

För att ge en säker och enkel shoppingupplevelse erbjuder Barnens Fairytale Forest Online Store följande betalningsalternativ:

  • Internetbank (Paytrail)
  • Faktura (Klarna)
  • De vanligaste kreditkorten (Visa, Mastercard, Visa Electron)
  • ApplePay, GooglePay
  • PayPal
  • Presentkort
  • Företagsfakturering (pappersfakturor, e-fakturor, e-fakturor)

Betalningsförmedlartjänsten är implementerad och betaltjänstleverantörer är Paytrail, Shopify betalningar (Stripe), Klarna Bank AB och PayPal.

Klarna Checkout innehåller alla Klarnas betalningsmetoder: Betala nu (kortbetalningar, nätbank och Klarna direktbetalning), Betala senare (faktura) och Dela upp din betalning. Klarna Checkout kommer att utföra identifieringen och automatiskt visa dig viss information, samt de betalningsalternativ som är tillgängliga för dig. Den förvalda betalningsmetoden är automatiskt faktura. Kunden kan välja vilket betalningssätt som passar dem, såsom kortbetalning eller direktbetalning via den egna nätbanken. Klarna Checkout ser till att du kan göra dina köp säkert, oavsett vilken betalningsmetod du väljer.

Klarna erbjuder dig möjligheten att betala för din beställning först efter att du har mottagit försändelsen. En faktura kommer att skickas till den e-postadress du angett så snart din beställning har behandlats och du har 30 dagar på dig att betala. 

Vid beställning ska kunden uppge sitt för- och efternamn, e-post, leveransadress och telefonnummer. 

LEVERANSMETODER 

Inrikestransporter sköts av Matkahuolto och Posti. Mindre produkter kommer till utlämningsstället inom 3-5 arbetsdagar. Möbler i lager levereras via Matkahuolto, leveranstiden är ca 1-2 veckor. Mottagaren får ett sms eller e-post så snart paketet är tillgängligt för avhämtning. Lagringstid Matkahuolto 7 dagar, Posti 14 dagar.

Vi erbjuder fri frakt vid beställningar över €100. Erbjudandet gäller inte specialtillverkade produkter, möbler och Stapelstein-produkter.

Paket till avhämtningsställe 4,90 € 

Paket hem 10,90 € 

Möbler från 20€ (frakt beräknas i kassan)

Mathy by Bols möbler levereras alltid till kundens hemadress. Föraren kontaktar produktköparen och kommer överens om transporten i förväg. Om försändelsen inte kan levereras tas den till terminalen för att avtala en ny leveranstid med mottagaren. En extra avgift på 60 euro kommer att debiteras avsändaren för omleverans och lagring av försändelsen.  

GJORDET PÅ BESTÄLLNING innebär att produkten endast tillverkas eller köps när beställningen har tagits emot. Sådana produkter kan komma direkt från tillverkaren och leveransen kommer att ta längre tid. Leveranstider för anpassade produkter framgår av produktbeskrivningen.

Om kunden får en produkt som är transportskadad ska kunden omedelbart anmäla skadan. Kunden måste kontrollera produkten före användning. Om du har fått fel produkt, vänligen anmäl det till kundtjänst: asiakaspalvelu@lastensatumetsa.fi.

Observera att vid beställning av produkter som kräver specialfrakt i samma beställning, kommer fraktkostnaderna att kombineras. Exempel: du beställer ett lektält med en fraktavgift på 20 € och ett Stapelstein med en fraktavgift på 4,90 € I detta fall betalar du 24,90 €, eftersom produkterna inte kan skickas i samma försändelse och tältet kräver egen transport. Om du beställer ett lektältsset betalar du endast en leveransavgift på 20 €, du behöver inte betala separat för leverans av mattan. 

Om samma beställning innehåller både lagerförda produkter och specialanpassade produkter levererar vi lagervarorna omedelbart och specialvaror som en uppföljningsleverans enligt egen leveranstid. 

Fraktkostnader inkluderar porto och paketeringskostnader. Vi kommer att ge en uppskattning av framtida fraktkostnader i kundvagnen baserat på den föredragna fraktmetod som används. Du kan se de exakta fraktkostnaderna efter att du har valt önskade betalnings- och fraktsätt för din beställning. Vilka leveransmetoder som är tillgängliga beror på varukorgens innehåll och totalvikt. 

Som regel skickas beställningar inom 1–3 arbetsdagar om produkten finns i lager, men leveranstiden kan variera beroende på produkt eller leveranssätt. Eventuella avvikelser i leveranstider meddelas separat på produktsidan eller någon annanstans på webbbutikens sida. 

Vi är dock inte ansvariga för förseningar orsakade av force majeure eller indirekt skada orsakad av förseningar. Om den angivna leveranstiden avviker på grund av orsaker utanför vår kontroll är säljaren inte ersättningsskyldig. Lasten Satumetsä förbehåller sig rätten att annullera din beställning på grund av tekniska problem, leveransproblem, praxis för rättvis användning och andra liknande situationer. Kunden kommer att meddelas om denna situation och alla betalningar eller reservationer som gjorts till betalningsmetoden kommer att återbetalas eller annulleras. 

Leveranssätt, tider och avgifter gäller i Finland.

LEVERANSER UTOMLANDS

Vi levererar även beställningar till andra europeiska länder än Finland. Fraktkostnader utomlands visas automatiskt i kassan. Leveranstider utanför Finland är 5–10 dagar. Leveranstider för specialanpassade produkter nämns i produktbeskrivningen för den specialanpassade produkten, och de är också desamma för leveranser utanför Finland.

REGISTRERING

Att beställa från webbutiken kräver ingen registrering. Om du vill kan du registrera ett användarkonto med din e-postadress. Efter registrering får du ett eget användarkonto, där du kan se din information och orderhistorik. Du kan också ta bort ditt användarkonto om du vill genom att skicka oss en förfrågan via e-post.

RETURPOLICY 

Om kunden vill utöva sin returrätt måste denne lämna en returanmälan inom 14 dagar efter mottagandet av produkterna. Returnerade produkter måste vara i originalskick, dvs oanvända och säljbara. Vi tar inte emot returer mer än 14 dagar efter leverans. Ångerrätten gäller inte för personanpassade produkter som beställs och tillverkas specifikt för kunden. I detta fall kommer returen att göras direkt till tillverkaren, om tillverkaren accepterar det. Stora specialtillverkade produkter returneras oftast direkt till tillverkaren (vi tittar alltid på varje situation individuellt).

Om du vill returnera en produkt, vänligen kontakta vår kundtjänst genom att skicka ett mejl till asiakaspalvelu@lastensatumetsa.fi. Vänligen inkludera ditt namn, ordernummer och anledning till retur i ditt e-postmeddelande. Vänligen ange vilka produkter du returnerar. Vi strävar efter att svara på ditt mejl inom 1–3 arbetsdagar.

Packa produkten i originalförpackningen. Produkter måste förpackas noggrant så att försändelsen inte skadas under transporten. Du kan returnera produkterna efter att du har fått bekräftelse från oss via e-post. Som kund är du ansvarig för att produkten returneras till oss. Skriv därför ner paketets spårningsnummer innan du lämnar det på kontoret och begär alltid ett kvitto på returen. 

Underlåtenhet att hämta är inte detsamma som retur. Ej uthämtade möbler returneras inte automatiskt till avsändaren.

RETURKOSTNADER 

Du kan returnera produkter via Posti när returen har avtalats och du har fått en returetikett, då är returavgiften 3,50 € . (Gäller ej möbler, tält, tapeter). Vi drar av returfraktkostnaden från det belopp som ska återbetalas. Återbetalningen kommer att göras till den ursprungliga betalningsmetoden för beställningen.

Leveranskostnaderna på 4,9 € dras även av om beställningsvärdet var över 100 € vid beställningstillfället och därför debiterades inga leveranskostnader vid beställning, men efter returen är beställningsvärdet inte längre över 100 €.

Om hela beställningen returneras återbetalar vi även fraktkostnaderna med den mest prisvärda fraktmetoden. När endast några av produkterna i en beställning returneras, återbetalar vi inte fraktkostnader.

Möbelretur. Möbler ska lämnas tillbaka genom Matkahuolto . Kunden kan själv ta produkten till en Matkahuolto-punkt eller begära upphämtning från vår kundtjänst på asiakaspalvelu@lastensatumetsa.fi. Vi debiterar €6 för hämtningstjänsten, som vi drar av från det återbetalade beloppet. Vi tar endast emot oöppnade paket.

Returkostnaden för möbler är 1€/kg, så om exempelvis sängpaketet du beställt väger 10 kg är returkostnaden 10€. Vikten finns alltid på fraktlistan i paketet du fått.

Returhandläggningstiden är cirka 10 dagar. Vi strävar efter att behandla returer så snabbt som möjligt. Återbetalning kommer att ske så snart som möjligt och senast 14 dagar efter att vi har fått besked om att du önskar utnyttja din ångerrätt. Vi förbehåller oss dock rätten att vänta tills vi har mottagit din retur. 

RETURPOLICY FÖR INTERNATIONELL RETUR

Kunden har 14 dagars ångerrätt. Returpriset bestäms av faktiska kostnader, och vi granskar det från fall till fall för varje beställning.

Lagerprodukter måste returneras till Finland. Retur av beställda produkter kan ske i det land från vilket den beställda produkten levererats. Du kan kontakta oss om returen via e-post : kundservice@lastensatumetsa.fi .

 

PERSONLIGA PRODUKTER

Produkterna har ingen 14 dagars returrätt då produkten är gjord specifikt för kunden. Våra skräddarsydda tapeter har ingen returrätt. Tapeter kan bland annat inte returneras på grund av olika färgbatchnummer. Vi kommer inte att återbetala några extra tapetrullar. Om det finns några defekter i den beställda produkten kan du göra en reklamation. 

 

PRODUKTBYTE

Det finns inget bytesalternativ i vår webbutik. Om du vill byta produkten du beställt måste du returnera produkten som ska bytas till vår webbutik och lägga en helt ny beställning på den produkt du vill ha. 

 

KLAGOMÅL

Om du vill göra ett klagomål på en produkt, vänligen kontakta vår kundtjänst på asiakaspalvelu@lastensatumetsa.fi för att få instruktioner om hur du gör ett klagomål. För att behandla ditt reklamation behöver vi en skriftlig beskrivning av defekten och ett fotomaterial som tydligt visar felet i fråga. 

 

OINSAMLADE BESTÄLLNINGAR 

Vi förbehåller oss rätten att debitera kunden för leveranskostnader för ett ej uthämtat paket (returavgift och leveransavgift). Vi debiterar kunden 25 euro om paketet inte hämtas ut. Om du vill returnera ett paket måste du först hämta ut paketet och följa returanvisningarna. 

PRESENTBEVIS

Du kan ladda mellan 10 och 200 euro på presentkortet och kortet är giltigt i 12 månader. Kortet kan användas som betalningsmetod i nätbutiken lastensatumetsa.fi.

Värdet på presentkortet kan lösas in genom att ange dess unika kod i kassan. Presentkortets saldo kan användas för att betala för mer än en beställning. Om det tillgängliga saldot på presentkortet är större än eller lika med det totala beställningsbeloppet kan kunden trycka på knappen Slutför beställning. Om det tillgängliga saldot på presentkortet är mindre än det totala beställningsbeloppet kommer kunden att bli ombedd att välja en annan betalningsmetod för saldot innan beställningen görs.

Presentkort kan inte bytas mot kontanter och utgångna eller förlorade kort kan inte ersättas.

Presentkortet kommer att levereras till den e-postadress du angett så snart köptransaktionen är genomförd.

Rabattkoder gäller inte vid köp av presentkort.

 

ANDRA

Vi förbehåller oss rätten att ändra våra leveransvillkor. Vi rekommenderar att du bekantar dig med gällande leveransvillkor innan du gör en beställning. Vi behandlar all kundinformation med fullständig konfidentialitet. Genom att beställa produkter från vår webbutik godkänner du alla villkor.